Dobrý sluha – špatný pán? - AI v kontextu společenských věd

AI

Dobrý sluha – špatný pán? - AI v kontextu společenských věd

Vážené kolegyně a kolegové,

s velkou radostí si Vás dovolujeme pozvat na debatu

Dobrý sluha – špatný pán? - AI v kontextu společenských věd

Katedra sociologie ISS FSV UK společně se spolkem Miroslava se záštitou Sociální a etické komise a Komise pro rozvoj Akademického senátu FSV UK, akce se koná v rámci Tématu ak. roku 2025/26 Katedry sociologie

12.12. pátek, 14:00, C117 – Areál Jinonice

V poslední době kolem sebe můžeme zaznamenat radikální předpovědi týkající se AI (Artificial Intelligence) a LLM (Large Language Models, například ChatGPT). Všechny se i přes rozdíly v optimistickém nebo pesimistickém ladění shodují v tom, že AI změní společnost, práci a člověka samotného, včetně jeho kognitivních a afektivních schopností. Kritická sociálně vědní debata se poněkud ztrácí v sebevědomých ekonomických předpovědích, alarmistických výhružkách nezvratným outsiderstvím, ale i v panice nad ztrátou lidství a nadvládě strojů. Tato situace ale nemá jen svou mediální dimenzi, na úrovni mnoha státních i neziskových organizací a jednotlivců dochází ke změnám, které mají reálné důsledky. Vznikají výzkumné pobídky, na základních školách se provádí placená školení (základka.ai), což proměňuje aktérství v pedagogických vědách (Lewis & Hartong, 2022), vznikají asociace propojující soukromé a veřejné organizace (Česká asociace umělé inteligence (ČAUI) a skoro každý je nucen zaujmout „nějaké stanovisko“. Představa neomezených možností a AI jako proměňovatelky lidských životů otevřela mnohé dveře a posunula mnohé limity, přestože AI není bez svých záporů. V sociálních vědách se začaly množit výzkumy dokládající mnohé problémy AI (Morreale et al., 2024, Parisi, 2021, Rama & Airoldi, 2025). I přes tato varování je ale strach ze zaostávání současnou výraznou hybnou silou, možná je AI mocná právě nadějemi, které vzbuzuje, a nikoliv výraznou inteligencí (Collins, 2018).

Tato debata se zaměří na AI a její významnost jako sociálního fenoménu. Cílem debaty je přinést střízlivější a sociálně vědně kritičtější pohled na možnosti a limity AI, který by nebyl uzavřen ani ve slepém technooptimismu ani pesimismu.

Hosté:

·       Jan Cibulka (datový novinář ČRo) AI halucinace a business modely

·       Tomáš Filo (KVSP ISS FSV UK) AI a etika: Role AI na akademické půdě)

·       Juraj Hvorecký (Center for Environmental and Technology Ethics, FLÚ AV ČR) AI a demokracie

·       Marek Přibyl (Ipsos) Výzkum a AI - pohled Ipsosu

·       Lucie Trlifajová (KVSP ISS FSV UK) Algoritmické řízení

·       Madeline Šírancová (KS ISS FSV UK, spolek Miroslava) Vnímání AI mezi studenty ISS

·       Jitka Wirthová (KS ISS FSV UK) legitimizace a normalizace AI ve veřejném prostoru

Zdroje:

→      Collins, H. (2018). Artifictional Intelligence: Against Humanity’s Surrender to Computers. Polity.

→      Lewis, S., & Hartong, S. (2022). New shadow professionals and infrastructures around the datafied school: Topological thinking as an analytical device. European Educational Research Journal, 21(6), 946–960. https://doi.org/10.1177/14749041211007496

→      Morreale, F., Bahmanteymouri, E., Burmester, B., Chen, A., & Thorp, M. (2024). The unwitting labourer: extracting humanness in AI training. AI & SOCIETY, 39(5), 2389–2399. https://doi.org/10.1007/s00146-023-01692-3

→      Parisi, L. (2021). Interactive Computation and Artificial Epistemologies. Theory, Culture and Society, 38(7–8), 33–53. https://doi.org/10.1177/02632764211048548

→      Rama, I., & Airoldi, M. (2025). The sociocultural roots of artificial conversations: The taste, class and habitus of generative AI chatbots. New Media and Society, 27(10), 5546 –5567. https://doi.org/10.1177/14614448251338273